قدرت برتر

اعتماد به قدرت برتر

در پست قبل صحبت کوتاهی راجع به اعتقاد به یک قدرت برتر و به زعم دین و آیین خودمون "اعتقاد به خدا" کرده بودم.

حرف از اتصال بود.اتصال بین من زمینی و موجودی آسمانی.اتصالی که من را معلق میان زمین و آسمان نگه ندارد.

نکته اینجاست که ما همه به "خدا" اعتقاد داریم.حتی اعتقاد به اینکه نه تنها او قدرت برتر است بلکه "قدرت مطلق" است.

پس کجای کار می لنگد؟چرا بی هویتی؟؟؟چرا اینهمه آسیب اجتماعی؟؟؟چرا اینهمه نگرانی و اضطراب و افسردگی؟؟؟

به ذهنم اینگونه می رسد:

 ما گرچه "اعتقاد" داریم ولی آیا به همان میزان "اعتماد" هم داریم؟و فاصله اعتقاد و اعتماد چقدر است؟

حتما شما هم داستان درباره كوهنوردي كه مي خواست بلندترين قله را فتح كند. شنیده اید.

او شروع به بالا رفتن از قله كرد ،اما دير وقت بود و او همچنان به بالا رفتن ادامه داد، تا اينكه هوا تاريك تاريك شد. و كوهنورد قادر به ديدن چيزي نبود .

فقط چند قدمي با قله فاصله داشت كه پايش لغزيد و با شتاب تندي به پايين پرتاب شد .

ناگهان درست در لحظه اي كه مرگ خود را نزديك مي ديد حس كرد طنابي كه به دور كمرشبسته شده ، او را به شدت مي كشد ميان آسمان و زمين معلق بود ... فقط طناب بود كه او را نگه داشته بود و در آن سكوت هيچ راه ديگري نداشت جز اينكه فرياد بزند : خدايا كمكم كن ...

ناگهان صدايي از دل آسمان پاسخ داد از من چه مي خواهي ؟

- خدايا نجاتم بده

- آيا يقين داري كه مي توانم تو را نجات دهم ؟

- بله باور دارم كه مي تواني

- پس طنابي را به كمرت بسته شده قطع كن ...  

لحظه اي در سكوت سپري شد و كوهنورد تصميم گرفت با تمام توان اش طناب را بچسبد .

فرداي آن روز گروه نجات گزارش دادند كه جسد يخ زده كوهنوردي پيدا شده ...

در حالي كه از طنابي آويزان بوده و دستهايش طناب را محكم چسبيده بودند ،

فقط چند قدم بالاتر از سطح زمين ...

 

قدرت برتر

آیا احساس قدرت می کنی؟

روانشناسی از ملحد تمام عیاری مثل فروید شروع شد.بعد از سالها دوران کلاسیک خود رو پشت سر گذاشت و وارد دنیای مدرن شد.دورانی که فیلسوف معروفش به نام دکارت به اینکه رابطه بین زمین و آسمان رو قطع کرده .شهرت یافته !دورانی که نیروی برتر قدرت فردی خودت بود . چیزی شبیه اندیشه های پوچ گرایی چون "نیچه"! زمان گذشت و سالهاست روانشناسی پا به به دنیای فرامدرن گذاشته است.دنیاییکه بر اعتقاد به یک "قدرت برتر" تاکید می شود!قدرت برتری که به او اعتماد کنی و احساس کنی به جایی وصل هستی که برتر از ان نیست اتصالی که به تو قدرتی ماورایی می دهد. و در زمانهای آشفتگی با با برقراری یا تحکیم این اتصال تحملت رو افزایش بدی.تو دنیای فرامدرن فعلی این قدرت برتر هرچیزی هست که قابل توصیف به صفات فوق الذکر باشه.

ولی در آیین ما این قدرت برتر که قابل توصیف به صفات فوق هست می تونه "خدا" باشه.

و روانشناسی که از یک ملحد مادی گرا شروع شد به جایی رسیده است که تحقیقات اون حاکی از اینه که "بین شادمانی و سلامت روان و احساس دوست داشتن خدا و صمیمیت با او ارتباط نزدیکی وجود دارد"!

و آیا بحران هویتی که جامعه نوجوان و جوان ما رو بشدت درگیر خودش کرده نتیجه این عدم اتصال نیست؟!!

و ایا این بحران هویت نیست که بر شدت آسیبهای اجتماعی روز افزا دامن می زند؟!!!

آفرین،صد آفرین.فرشته روی زمین!!

رتبه جهانی ایران در تعداد دانشجویان به کل جمعیت

معاون آموزشی وزیر علوم با تشریح رتبه جهانی ایران در نسبت دانشجو به کل جمعیت کشور گفت: ایران از نظر نسبت تعداد دانشجو به جمعیت جز 10 کشور اول دنیا دانست و علاقه به تحصیل در خانواده های ایرانی موجب گرایش مردم به آموزش عالی شده است.
به گزارش مهر، حسین نادری منش که ایران را از نظر نسبت تعداد دانشجو به جمعیت که 5 هزار نفر در هر 100 هزار نفر است جز 10 کشور اول دنیا ذکر کرد و گفت: علاقه به تحصیل در خانواده های ایرانی موجب گرایش مردم به آموزش عالی شده است، البته کسانی که قصد تحصیل در خارج را دارند باید ضمن اطمینان از اعتبار دانشگاه مقصد به زیرساختها و وضعیت اجتماعی آن کشور توجه کنند.
    
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به حضور تعداد زیادی دانشجوی ایرانی در مالزی، علت گرایش به این کشور برای تحصیل را تبلیغات فراوان، نیاز نداشتن به روادید، اسلامی بودن و پذیرش بدون امتحان و آزمون در بیشتر مراکز آموزش عالی این کشورعنوان کرد.

يادداشت

خلأ يك عنصر!!!

گاه مادرهایی رو می بینم که دغدغه مسایل فرزندشون رو دارن. صرفنظر از نوع مساله ای که مطرح می شه، حین صحبت با مادر، نگاهی به مادر می ندازم.آثاری از نوعي حساس بودن و خلق پايين به چشمم مي خوره!

گاه دانش آموزاني رو مي بينم كه دچار استرس زيادي هستن و مضافا خلق پايين! اونهم در اين آغازين روزهاي سال تحصيلي!

شرح حال كه مي گيرم جالبه براتون بگم كه در همه اين موارد يه عنصر مشتركي به چشم مي خوره: " ارتباط"!

در مواردي، كمي يا حتي عدم ارتباط با اقوام و فاميل و آشنايان و...و در مواردي نداشتن دوست صميمي يا دوستان متعدد و صميمي در محيط مدرسه عنصر مشترك اين خلق پايين و حتي استرس و ....به شمار ميومد!و بالاخره اثر خودش رو روي هر يك از اعضاي خانواده هر چند كاملا متفاوت گذاشته.

و من بيش از پيش به اهميت "صله رحم" پي بردم. وجود اين ارتباط ، دلخوش بودن به اون حمايت اجتماعي كه در مواقع بحراني مي تونه باشه، و حتي ديدن همديگه تو يه مجلس چقدر مي تونه روي سلامت روانمون اثر بذاره!

خوشحالم از اينكه خواهر و برادرهايي داريم كه مي تونيم باهاشون ارتباط داشته باشيم.

 خوشحالم از اينكه فاميل هايي داريم كه مي تونيم باهاشون ارتباط داشته باشيم.

خوشحالم از اينكه دوستان و آشناياني داريم  كه مي تونيم باهاشون ارتباط داشته باشيم.

شايد از بعضي هاشون كمي دلخور باشيم اما شكر گزار وجود همشون هستيم و اميدواريم اين اتصال و ارتباط رو به افزايش باشه.

 

مسابقه هفته بهداشت روانی

مسابقه

دوستان گفتند "تریپ کپی کردن گرفتی» یه دو تا مطلب بذار"!!!

نتیجه این شد که الان به ذهنم رسید به مناسبت هفته بهداشت روانی واسه هم وبلاگیها هم یه مسابقه بذارم.

و اما سوال مسابقه:

۱۰ اکتبر مصادف با ۱۸ مهر روز جهانی بهداشت روانی نامگذاری شده.

پس چرا در ایران هفته بهداشت روانی از ۲۴ مهر ماه آغاز می شه؟

هفته بهداشت روان

روز شمار هفته بهداشت روان

دیدنیهای...(۲)

من يک راکت تنيس را در دست خود بدون استفاده ديدم .

در حالي كه يک راکت تنيس در دست آندره آغاسي ميليون ها دلار مي ارزيد ...

 

 من يک عصا را در دست خود دیدم كه مي توانستم با آن تنها يك سگ هار را دور کنم؛

در حالي كه يک عصا در دست موسي(ع) درياي بزرگي را  مي شکافت .

 

من يک تيرکمان را در دست خود ديدم كه تنها يک اسباب بازي بچگانه بود ؛

در حالي كه يک تيرکمان در دست آرش يک اسلحه قدرتمندي بود كه از مرزهاي ميهن پاسداري مي كرد.

 

همان گونه که مي بيني، بستگي دارد كه هر چيزي در دست چه کسي باشد .

پس دلواپسي ها، نگراني ها، ترس ها، اميدها، روياها، خانواده ها و نزديکانت را به دستان خدا بسپار ؛چون ...

 

اين پيام در دست هاي توست .

با آن چه کار مي کني؟

بنابراين ارزش هر چيز بستگي دارد به اين كه در دست هاي چه کسي باشد .

http://modara.blogfa.com

دیدنیهای...

من مترسکی را دیدم که سال ها شبانه روز بی اندکی وقفه بر فراز مزرعه ایستاده بود و از کشتزار کشاورز پاسداری می کرد. سال ها بود که پرندگان آن دشت از سایه هولناک مترسک می هراسیدند و فرار را بر قرار برتری می دادند. در طی این همه سال ها حتی یک پرنده به خود اجازه این گستاخی را نداد که هیبت کاذب مترسک را بیازماید و این هراس بی پایه را از ذهن پرندگان بزداید.

من جمود ايمان را بسي سخت تر از انجماد زمستان ديدم. زيرا انجماد زمستان ، فرياد فصل است، اما جمود فكري نه فرياد فصل كه فساد فسيل است.

برگرفته از :نوشته های آقای شفیعی

http://modara.blogfa.com/

 

اثرات روانشناختی خنده

مهارتی به نام خنده

گاهی خندیدن آنقدر برای انسان عادی می‌شود که فراموش می‌کنیم، چقدر شگفت‌آور است. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که خنده چقدر می‌تواند در کنش و واکنش بدن سودمند باشد و آیا می‌دانید در هنگام خندیدن در بدن چه اتفاقی رخ می‌دهد...

یست و پنج دلیل برای خندیدن
 
۱) خنده چهره را شاداب و زیبا می‌کند.


۲) خنده عمر را طولانی می‌کند.


۳) خنده سن افراد را کمتر نشان می‌دهد. (قابل توجه خانم‌ها!!)


۴) خنده رگ‌ها را گشاد می‌کند که در سلامتی مؤثر است.


۵) خنده با افزایش هورمون کورتیزول ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها زیاد می‌کند.


۶) خنده با شستن CO۲ از خون احساس مطلوبی ایجاد می‌کند.


۷) خنده کلسترول خون را کاهش می‌دهد.


۸) خنده گرفتن حمام اکسیژن است.


۹) خنده با افزایش هورمون سروتونین احساس سرخوشی ایجاد می‌کند.


۱۰) خنده با کاهش شمار ضربان قلب (HR) نقش مؤثری در سلامتی دارد.


۱۱) خنده تعادل ظرفیت هورمونی ایجاد می‌کند.


۱۲) خنده با شستن CO۲ از خون پوست را شاداب می‌کند.


۱۳) خنده از بیماری زخم معده و دوازدهه پیشگیری می‌کند.


۱۴) خنده نوعی ”دویدن بی‌حرکت“ است.


۱۵) خنده افراد چاق را لاغر می‌کند.


۱۶) خنده باعث می‌شود به دندان‌هایمان بیشتر توجه کنیم و در نظافت آنها بکوشیم.


۱۷) خنده چین و چروک صورت را از بین می‌برد.


۱۸)خنده با افزایش ترشح اندورفین از مغز باعث احساس سرخوشی می‌شود.


۱۹) خنده تحمل دردهای جسمانی را آسان‌تر می‌کند.


۲۰) خنده گرفتگی عضلانی را برطرف می‌کند.


۲۱) خنده باعث رفع خستگی می‌شود.


۲۲) خنده بر همه دستگاه‌های بدن اثر مثبت می‌گذارد.


۲۳) خنده ساده‌ترین روش برای پیشگیری از سرطان است.


۲۴) خنده بهترین ماساژ برای اندام‌های داخلی است.


۲۵) خنده بهترین پزشک انسان است.

منبع:میگنا

این روزهای آغازین پاییز علاوه بر سایر محسناتی که داره!!!!چقدر هم کوتاهه!

تا آدم به خودش میاد هوا تاریک می شه و در واقع شب می شه. عملا انگار ادم به هیچ کاریش نمی رسه.

منم کلا انگار به این هوای تاریک آلرژی دارم!فکر می کنم وقت تموم شده و نمی تونم کار جدیدی رو شروع کنم!

 به خودم می گم  فردا شروعش می کنم حالا این فردا کی می رسه خدا می دونه!!!!

(به قول دوستان صرفا محض درد دل!)

اخبار آموزش و پرورش

ورود نرم‌افزار مشاوره‌ای به مدارس از 17 مهر

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش از ورود «نرم‌افزار پرونده مشاوره‌ای دانش‌آموزان» سوم راهنمایی و اول متوسطه به مدارس از 17 مهر خبر داد و درباره موضوع اعتیاد دانش‌آموزان گفت: آمارهایی که بعضاً‌ در این رابطه اعلام می‌شود، مبتنی بر پژوهش‌های علمی نیست

وی در ادامه با اشاره به طراحی نرم‌افزار «پرونده مشاوره‌ای دانش‌آموزان» برای دانش‌آموزان سوم راهنمایی و اول متوسطه عنوان کرد: برای اجرای این نرم‌افزار نیاز به پایگاه پشتیبان داریم که این موضوع به مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارتخانه واگذار شده است و با هماهنگی‌های صورت گرفته از 17 مهرماه تمام مدارس از این نرم‌افزار برخوردار می‌شوند و فعالیت‌های خود را به طور رسمی در این رابطه آغاز می‌کنند.

خالدی اضافه کرد: علاوه بر این نرم‌افزار، دو نرم‌افزار دیگر شامل «سلامت روانی» و «استرانگ شغلی» نیز برای دانش‌آموزان اول متوسطه درنظر گرفته شده است که باید مدتی بگذرد تا با بررسی شرایط، زمینه‌های طراحی و اجرای این نرم‌افزارها فراهم شود.

سرانه مطالعه کل کشور 2 تا 18 دقیقه است؛ بیشترین آمار مطالعه، در آموزش و پرورش

ادامه نوشته

منابع سوالات کنکور سراسری91

منابع سؤالات کنکور سراسری ۹۱

فهرست منابع سوالات عمومی و اختصاصی زیر گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 91 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شد.

 سوالات کنکور 91 بر اساس کتب نظام جدید سالی واحدی و به شرح زیر طراحی می‌شود.

در ادامه ببنید.

ادامه نوشته

و یه تبریک ویژه هم به تمام فرشته های کوچولو

"فرشته های کوچولو روزتون مبارک"

میلاد امام هشتم مبارک

معرفی رشته های دانشگاهی

سایتهای مرتبط با معرفی رشته های دانشگاهی

شبکه ملی مدارس رشد               http://daneshnameh.roshd.ir

شبکه رشد                                   http://reshteha.roshd.ir/    

حامد                   http://medical1387.tebyan.net/index.aspx (معرفی کامل رشته ها)

سنجش مستمر                   http://www.sanjeshmostamar.com/reshteha/

پایگاه علمی همکلاسی             http://www.hamkelasy.com// 

پاتوق .کام                                   http://forum.patoghu.com/

آموزش نیوز                        http://www.edunews.ir   (البته تعداد رشته ها محدود است)

 

میگنا                       http://migna.ir/konkor/reshte.html
 
 
دوستان با کلیک بر روی سایتها می توانند به سایت مذکور وارد شوند.
 
 

با تشکر از دوست خوبم :مشاوره نور

سئوال: آیا ما هم با خدا نسبتی داریم؟

کودکی با پاهای برهنه، روی برفها ایستاده بود و به ویترین فروشگاهي نگاه می کرد!

 زنی كه در حال عبور از پياده رو بود، او را دید و به داخل فروشگاه برد و برایش لباس و کفش خرید و با مهرباني به او گفت: مواظب خودت باش..

کودک پرسید: ببخشید خانم شما خدا هستید؟!

زن لبخندي زد و پاسخ داد: نه، من فقط یکی از بنده های خدا هستم..

کودک گفت: می دانستم با او نسبتي دارید..

سئوال: آیا ما هم با خدا نسبتی داریم؟

روانشناسی

شخصیت و ترتیب تولد

يكي از نظريه پردازان به نام "آلفرد ادلر" معتقده كه يكي از عوامل موثر در شكل گيري سبك زندگي فرد مي تونه "ترتيب تولد " اون در خانواده باشه.

براي مثال عنوان مي كنه كه:

 فرزندان اول كه در آغاز محور توجه و محبت هستن با تولد فرزند بعدي دچار شوك خلع مقام مي شن!و اين از دست دادن توجه و محبت تقسيم نشده، احساس رنجش و نفرتي ايجاد مي كنه كه بخشي از چشم وهم چشمي همشيرهاست. بنابراين فرزند بزرگتر دوست داره به گذشته بنگره، به دوراني كه هيچ رقيبي وجود نداشت و گذشته نگر هست. و تا حدودي بدبين به آينده ست و احتمالا سبك زندگي محافظه كارانه اي را پرورش خواهد داد. همچنين اونها علاقمند به حفظ نظم و اقتدار هستن.

فرزندان دوم يا مياني يك راهنما و الگو دارند. يعني فرزند پيش از خودشون و مي خوان با اون رقابت كنن. در نتيجه فرزندان دوم به احتمال زياد سبك زندگي جاه طلبانه رو اختيار مي كنن و مي كوشند از خواهر برادر بزرگتر از خودشون جلو بيفتند.

فرزندان آخر يا همون ته تغاري ها ممكنه عزيز دردونه خانواده باشند.اونها خواهر برادرهاي بزرگتري دارن كه نقش ترغيب كننده رشد رو دارن. ته تغاري ها هرگز تجربه از دست دادن توجه به نفع يك جانشين رو ندارن و به احتمال زياد انتظار دارن مثل يك شاهزاده زندگي كنن.و البته ممكنه افراد بسيار موفقي بشن.

فرزندان يكي يك دونه ممكنه در خانواده وضعيت موفقيت آميزي داشته باشن اما وقتي مدرسه ميرن ممكنه ناگهان دچار اين شوك بشن كه ببينن ديگه مركز و محور توجه ديگران نيستند و دچار ناكامي بشن.

(اين نكته رو تاكيد كنم كه در تمام متن از كلماتي مثل "احتمالا" و" ممكنه" استفاده شده و همه اينها به سبك تربيت و طرز برخورد و ارتباط با اطرافيان و... نيز بستگي داره )

برای آنانکه در آستانه انتخاب هستند!

چند سالی میگذشت که دایره آبی قطعه گمشده خود را پیدا کرده بود. اکنون صاحب فرزند هم شده بود، یک دایره آبی کوچک با یک شیار کوچک.

w01

زمان میگذشت و دایره آبیکوچک، بزرگ میشد. هر چقدر که دایره بزرگ تر میشد شعاع آن هم بیشتر میشد و مساحت شیار که دیگر اکنون تبدیل به یک فضای خالی شده بود نیز بیشتر.

w02

آنقدر این فضای خالی زیاد شد و دایره ناراحت تر که ناچار برای کمک به سراغ پدر رفت و به او گفت: پدر شما چرا جای خالی ندارید؟
پدر گفت: عزیزم جالی خالی نه، قطعه گمشده. هر کسی در زندگی خود قطعه گمشده دارد من هم داشتم، مادرت قطعه گم شده‌ی من بود. با پیدا کردن او تکمیل شدم. یک دایره کامل.
پسر از همان روز جست و جوی قطعه‌ی گمشده خود را آغاز کرد. رفت و رفت تا به یک قطعه‌ای از دایره رسید شعاع و زاویه آن را اندازه گرفت درست اندازه جای خالی بود ولی مشکل آن بود که قطعه زرد بود.


w03

دایره باز هم رفت تا اینکه به یک مثلث رسید که فضای خالی خود را با قطعه‌های رنگارنگ کوچک پر کرده بود

w04

دایره دیگر از جست و جو خسته شده بود تا اینکه به یک قطعه مربع گمشده رسید، به او گفت شما قطعه گمشده من را ندیدید؟
قطعه مربع گریه کرد و گفت: من هستم
- ولی شما مربع هستید و قطعه گمشده‌ی من قسمتی از دایره
- من اول قطعه‌ای از دایره بودم یعنی دقیقا بگویم قسمتی از شما و منتظرتان که یک مربع قرمز آمد. قطعه‌ی گمشده او مربع بود ولی من گول خوردم و خود را به زور داخل فضای خالی او کردم، به مرور زمان تغییر شکل دادم و به شکل فضای خالی مربع در آمدم .ولی او قرمز بود و من آبی، به هم نمی‌خوردیم. اکنون پشیمانم. من قطعه‌ی گمشده‌ی شما هستم.

w05

دایره که دید قطعه گمشده خود را پیدا کرده سعی کرد او را در فضای خالی خود جا دهد اما نشد، بنا بر این او را با طناب به خود بست و خوشحال راه افتاد. حرکت کردن با یک قطعه که سبب بد قواره شدن دایره شده بود خیلی سخت بود ولی دایره تمام این سختیها را به جان خریده بود و با عشق حرکت میکرد.


w06

رفت و رفت ولی ناگهان گودال را ندید و داخل آن افتاد و گیر کرد. بخت به او رو کرده بود که قطعه‌ی گمشده‌اش قسمت بالای او بود و گیر نکرده بود. قطعه گمشده به او گفت: من را باز کن تا بروم و کمک بیاورم.

w07

قطعه‌ی گمشده رفت و هیچ وقت برنگشت. دایره هم سالها آنقدر گریه کرد تا بیضی شد (لاغر شد) و توانست از گودال بیرون بیاید. دلش شور میزد که نکند اتفاقی برای قطعه گم شده افتاده باشد. دنبال او به هر سو رفت. تا اینکه بالاخره او را پیدا کرد. کاش هیچ وقت او را پیدا نمی‌کرد.

w08

نتیجه گیری اخلاقی :سعی کنید گول تکه های گمشده دروغی رو نخورید

منبع:یکسال و نیم پیش از پروفایل یکی برداشتم

عجیب!!!

قبولی در کنکور دانشگاه آزاد با 4 درصد صفر و منفی!/ تصویر کارنامه یک داوطلب !

تب و تاب پذیرفته شدگان در آزمونهای مختلف دانشگاههای دولتی و غیر دولتی همچنان ادامه دارد، یک عده خوشحال از قبول شدن و یک عده ناراحت از قبول نشدن حتی با آنهمه درس خواندن در این میان هستند داوطلبانی که بدون هیچ زحمتی در دانشگاه پذیرفته می شوند.
نتایج دو کنکور سراسری پزشکی وغیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز طی هفته های گذشته اعلام و ثبت نام پذیرفته شدگان آنها هم از روز گذشته آغاز شد است.
 
پذیرفته شدگان این کنکور دارای درصدهای متفاوتی در قبولی یا عدم قبولی خود هستند یک عده با درس خواندن و زحمت کشیدن در انتخاب خود پذیرفته شدند و یک عده دیگر هم با درس نخواندن و کسب درصدهای صفر و حتی منفی توانستند در انتخاب نخست خود وارد دانشگاه شوند.
 
در تصویری که مشاهده می شود، یک داوطلب با کسب 2 درصد منفی در 2 درس و 2 درصد صفر توانسته در انتخاب نخست خود و در یکی از واحدهای طراز بالای دانشگاه آزاد پذیرفته شود.

اخبار دانشگاه ها

دانشگاههای نخبه خیز کشور رابشناسید/ پرطرفدارترین رشته‌ها درمیان نخبگان

وضعیت انتخاب رشته برترینها ...

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وضعیت انتخاب رشته و دانشگاه 500، 100 و 50 نفر اول آزمون سراسری، گفت: طبق این بررسی ها 98 درصد از برگزیدگان گروه ریاضی دانشگاه های تهران و شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند.

دکتر سید حسن حسینی در پاسخ به مهر با اشاره به وضعیت انتخاب رشته 500 نفر برتر آزمون سراسری افزود: رشته ریاضی 45 درصد رشته مهندسی الکترونیک، 12 درصد مهندسی عمران، 26 درصد مهندسی مکانیک و 9 درصد مهندسی کامپیوتر را انتخاب کردند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه درصد کمی از این تعداد رشته های هوافضا، مهندسی شیمی و صنایع را انتخاب کردند، اظهار داشت: از میان 500 نفر برتر این رشته 68 درصد دانشگاه صنعتی شریف و 29 درصد دانشگاه تهران را انتخاب کردند. دانشگاه های شیراز، صنعت نفت و صنعتی امیرکبیر را انتخاب کردند.

وضعیت انتخاب رشته 500 نفر اول کنکور در گروه ریاضی

رشته انتخابی درصد انتخاب
مهندسی الکترونیک 45
مهندسی عمران 12
مهندسی کامپیوتر 9
مهندسی مکانیک 26

                                    
حسینی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت جزء دانشگاه های انتخابی 500 نفر اول آزمون سراسری گروه علوم ریاضی نبوده است، ادامه داد: 90 درصد از این تعداد دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران را انتخاب کردند.

دانشگاههای انتخابی برترین های کنکور ریاضی

دانشگاه انتخابی درصد انتخاب
صنعتی شریف 68
تهران 29
علم و صنعت 0

                            
وی با اشاره به وضعیت 500 نفر برتر در گروه علوم تجربی خاطرنشان کرد: 75 درصد این تعداد رشته پزشکی، 22 درصد رشته دندانپزشکی و 3 درصد زیست شناسی را انتخاب کردند. رشته های شیمی و داروسازی جز انتخاب های این تعداد از پذیرفته شدگان قرار نگرفته است.

رشته های انتخابی برترین های کنکور تجربی

رشته انتخابی درصد انتخاب
پزشکی 75
دندانپزشکی 22
زیست 3
شیمی 0

این مقام مسئول با اشاره به انتخاب22 درصدی این تعداد در رشته دندانپزشکی خاطر نشان کرد: این 22 درصد افرادی بودند که می توانستند رشته پزشکی را انتخاب کنند ولی انتخاب اول آنها دندانپزشکی بوده است.

حسینی با اشاره به دانشگاه های انتخابی این تعداد برگزیده ادامه داد: 47 درصد دانشگاه علوم پزشکی تهران، 23 درصد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 10 درصد علوم پزشکی شیراز، 7 درصد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 4 درصد علوم پزشکی تبریز، یک درصد دانشگاه یزد و 5 درصد دانشگاه مشهد پذیرفته شدند.

دانشگاههای انتخابی برترین های کنکور 90

دانشگاه انتخابی درصد انتخاب
علوم پزشکی تهران 47
علوم پزشکی شهید بهشتی 23
علوم پزشکی شیراز 10
علوم پزشکی اصفهان 7
علوم پزشکی تبریز 4
علوم پزشکی یزد 1
علوم پزشکی مشهد 5

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انتخابهای 300 نفر برتر علوم انسانی به مهر گفت: از این تعداد 61 درصد رشته حقوق، 19 درصد روانشناسی و رشته های فلسفه و زبان و ادبیات فارسی هر کدام یک درصد این رشته را انتخاب کردند.

وضعیت انتخاب رشته 300 نفر اول انسانی

رشته انتخابی درصد انتخاب
حقوق 61
روانشناسی 19
فلسفه 1
زبان و ادبیات فارسی 1


به گفته وی، 30 درصد از این تعداد دانشگاه شهید بهشتی، 29 درصد دانشگاه تهران، 13 درصد دانشگاه علامه طباطبایی، 6 درصد دانشگاه اصفهان، 5 درصد دانشگاه فردوسی مشهد، 2 درصد دانشگاه الزهرا، 4 درصد دانشگاه شیراز، 3 درصد دانشگاه صنعت نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. در این میان دانشگاه بین المللی امام خمینی جز انتخابهای 300 نفر برتر گروه علوم انسانی قرار نگرفته است.

انسانی ها کدام دانشگاهها را انتخاب کردند

دانشگاه انتخابی درصد انتخاب
شهید بهشتی 30
تهران 29
علامه طباطبایی 13
اصفهان 6
فردوسی مشهد 5
الزهرا 2
شیراز 4
صنعت نفت 3
امام خمینی 0

حسینی با اشاره به وضعیت 100 نفر برتر گروه هنر آزمون سراسری یادآور شد: از میان 100 نفر برتر گروه هنر آزمون سراسری 40 درصد رشته عکاسی، 28 درصد رشته رشته سینما، 16 درصد صنایع دستی و 10 درصد رشته چاپ را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند.

وضعیت انتخاب رشته 100 نفر برتر کنکور هنر

رشته انتخابی درصد انتخاب
عکاسی 40
سینما 28
صنایع دستی 16
چاپ 10

وی افزود: 76 درصد از این تعداد دانشگاه هنر، 3 درصد دانشگاه الزهرا و 20 درصد دانشگاه هنرهای زیبا را انتخاب کردند. یک درصد از این تعداد دانشگاه هنر اصفهان را انتخاب کردند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه
با مطالعه 100 نفر برتر این آزمون تعداد دانشگاه های نخبه خیز بیشتر می شود، ادامه داد: از 100 نفر برتر آزمون سراسری در گروه ریاضی 98 درصد دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کردند و تنها 2 درصد دانشگاه تهران را به عنوان مرکز آموزشی برگزیدند.

حسینی افزود: از این تعداد 71 درصد مهندسی برق، 3 درصد مهندسی مکانیک، 3 درصد مهندسی کامپیوتر و 3 درصد مهندسی عمران را انتخاب کردند. این اعداد نشان می دهد که با در نظر گرفتن 100 نفر برتر ترکیب انتخاب رشته ها تفاوتی با انتخابهای 500 نفر اول نمی کند و همچنان رشته مهندسی برق جز انتخابهای اول قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه 100 نفر برتر آزمون سراسری افرادی هستند که مشمول حمایت های بنیاد ملی نخبگان می شوند، اظهار داشت: بررسی ها نشان داد که 100 نفر برتر گروه ریاضی تنها دانشگاه های تهران و صنعتی شریف را انتخاب کردند.
 
وضعیت 50 نفر برتر گروه علوم تجربی

وی با اشاره به وضعیت انتخابهای 50 نفر برتر گروه علوم تجربی آزمون سراسری توضیح داد: از این تعداد 88 درصد رشته پزشکی، 10 درصد دندانپزشکی و 2 درصد رشته داروسازی را برگزیدند.

حسینی ادامه داد: دانشگاه های انتخابی این تعداد شامل 76 درصد دانشگاه علوم پزشکی تهران، 10 درصد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 8 درصد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 2 درصد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه های علوم پزشکی گیلان و تبریز هر کدام 2 درصد می شود.

وضعیت 50 نفر برتر آزمون سراسری گروه علوم انسانی

وی در ادامه به وضعیت 50 نفر اول گروه علوم انسانی اشاره و اضافه کرد:
از میان 50 نفر برتر گروه علوم انسانی 76 درصد رشته حقوق، 6 درصد مشاوره و راهنمایی، 6 درصد روانشناسی، 6 درصد ادبیات فارسی و 6 درصد حسابداری را انتخاب کردند.

حسینی ادامه داد: از میان 50 نفر برتر 78 درصد دانشگاه تهران، 20 درصد دانشگاه شهید بهشتی و 2 درصد صنعت نفت را انتخاب کردند.

بررسی 20 نفر برتر گروه هنر آزمون سراسری

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به
وضعیت 20 نفر برتر گروه هنر گفت: از این تعداد 47 درصد رشته عکاسی، 24 درصد صنایع دستی و 29 درصد رشته سینما را انتخاب کردند که 59 درصد آنها دانشگاه هنرهای زیبا و 41 درصد دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند.
 
حسینی با تاکید بر اینکه این آمارها در حال تکمیل شدن است، خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت برترین های آزمون سراسری در حال تکمیل شدن است که با کامل شدن این گزارش اطلاعات آن منتشر خواهد شد.
 
منبع: میگنا

مهرتهای تحصیلی

۳ تکنیک ساده برای افزایش دقت و تمرکز

۱- تکنیک حواست رو جمع کن(الان اینجا باش!)

این تکنیک به ظاهر ساده میاد ولی بسیار موثره.وقتی حواستون پرت می شه و ذهنتون سرگردان، مرتب به خودتون هشدار بدین که حواست رو جمع کن، یا الان اینجا باش.در واقع به محض حواسپرتی توجهتون رو برگردونین.ممکنه این کار رو صد ها بار در هفته انجام بدین ولی مطمئن باشین با تمرین و طی روزهای آینده قدرت تمرکزتون بیشتر می شه.بنابراین صبور باشین و منتظر پیشرفتهاتون در این زمینه!

۲- تکنیک فرصتی برای افکار مزاحم

در طول روز یه زمان ویژه ای رو برای فکر کردن درباره افکار و مسایلی که به ذهنتون خطور می کنه و تمرکزتون رو به هم می زنه اختصاص بدین.وقتی در حال درس خوندن یا انجام کار مشخصی هستین ممکنه افکار مزاحمی به ذهنتون خطور کنه و باعث نگرانی شما بشه.می تونید با به یاد آوردن اون زمان ویژه که برای فکر کردن به این مسایل در نظر گرفتین اجازه بدین که این تخیلات و افکار موقتا از ذهنتون خارج بشه.یعنی به خودتون بگید مثلا از ساعت 9تا10 شب بهتون فکر می کنم!یادتون باشه که منظور این نیست که این افکار مزاحم رو نادیده بگیرین بلکه می خوایم یه زمان مناسب براشون پیش بینی کنیم و اون موقع بهشون بپردازیم.

۳- تکنیک ثبت عوامل حواسپرتی

پیشنهاد می شه که هنگام مطالعه یه برگ کاغذ کنارتون بذارید و هر موضوعی رو که ذهنتون رو مشغول کرد روی اون یادداشت کنید.اینجوری ذهن شما تخلیه می شه و آمادگیتون برای مطالعه افزایش پیدا می کنه.

ضمن اینکه اینجوری می تونید به این عوامل هم در همون زمان ویژه بپردازید و نگران فراموش شدنشون نباشید.

مهارتهای تحصیلی

درس و لذت زندگی: مکمل یا متضاد؟

این عنوان یه متنی بود که چند دقیقه پیش داشتم داخل یه فصلنامه می خوندم.صرف نظر از متن اون مطلب که اصلا هم چیز جالبی نداشت  این روزها زیاد از زبان بعضی از دانش اموزان و ....می شنوم که مثلا امسال باید خواب و تفریح و...کنار گذاشته بشه و شبانه روز درس خونده بشه و...

نظر شما چیه؟

نظریه روانکاوی(۲)

در ادامه پست پیشین، می خواهم به نقل از همان کتاب به این سوالات پاسخ دهم:

چرا فردی مانند کارن از همان ابتدا به رویدادی چون گمارده شدن در بخش 3 جنوبی، واکنش شدید نشان می دهد؟

چرا او انگار که دوباره 12 ساله است به بخش 3 جنوبی فعلی پاسخ داد؟

چرا او بخش 3 قدیمی را از بخش 3 جدید به صورت منطقی متمایز نکرد؟

بدیهی است که کارن نمی دانست درست مثل 12 سالگی اش به بخش 3 پاسخ میدهد.اگر پاسخ او به این بخش در سطح هشیار بود، واقعا می توانست بر اساس فرایند فکری ثانوی، این تمایز منطقی را ایجاد کند.اما پاسخ های ناهشیاری مانند پاسخهای ناهشیار کارن، از تفکر در فرایند نخستین که غیر منطقی است پیروی می کند.

وقتی که افرادی مانند کارن در سطح ناهشیار پاسخ می دهند ، به طور منظم از فرایند استدلال تبعیت نمی کنند، بلکه واکنش فرایند نخستین آنها به طور خودکار غیرمنطقی است.ضمنا پاسخدهی طبق فرایند نخستین، بی زمان است، به این صورت که بین گذشته ، حال و آینده تمایزی وجود ندارد.بنابراین پاسخ کارن در سطح ناهشیار ، بین بخش3 جنوبی ده سال قبل و بخش 3 فعلی ، تمایز قایل نمی شود.

در سطح ناهشیار همه چیز همین حالاست، و به همین دلیل، همان تکانه ها و اضطراب هایی که ده سال گذشته حضور داشتند فراخوانده می شوند.

تجربه فرایند نخستین متراکم نیز هست، به طوری که انرژی های مرتبط با رشته افکار و رویدادهای پیچیده بر یک فکر متمرکز هستند . بنابراین در مورد کارن بخش 3 جنوبی کل انرژیهایی را فرا می خواند که در اصل با زنجیره رویدادهای در حال مرگ بودن پدر ، دنبال کمک گشتن ، دردسترس نبودن پرستاران و بالاخره مرگ پدر مرتبط بودند.

ویژگی دیگر فرایند نخستین، جابجایی است.به طوری که انرژی افکاری که کاملا شارژ شده اند با افکار خنثی جابجا می شوند.در این مورد خشم شدیدی را که نسبت به پدرش به دلیل ترک کردن او احساس می کرد به افراد خنثایی که مسئول بخش 3 بودند منتقل کرد.

تفکر در فرایند نخستین نمادی نیز هست.که معنی آن جزئ به کل است.به این صورت که هر جزئ یک رویداد بیانگر کل آن رویداد است. پس نام بخش 3 جنوبی برای احساسهایی که در اثر مرگ پدر کارن برانگیخته شدند تبدیل به یک نماد می شود.

بالاخره اینکه تجربه کردن فرایند نخستین هم محتوای اشکار دارد و هم نهفته: محتوایی که هشیار یا آشکار است فقط بخش کوچکی از معنی پنهان یا نهفته رویدادهاست.بنابراین کارن در ابتدا فقط از رویداد زجر کشیدن در محل کار جدید خود آگاه بود او حتی از اهمیت نهفته نام بخش 3 جنوبی آگاهی نداشت تا اینکه در جریان روان درمانی به آن پی برد.

اگر معنی نهفته این رویداد کارن را قدری عمیق تر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تجربه او در 12سالگی ، از دست دادن پدرش را هنگام 5 سالگی نشان می دهد.خشمی که احتمال می رفت بر سر پرستاران خالی شود ، تا اندازه ای جابجایی خشم اولیه ای بود که او نسبت به مادرش احساس می کرد.همان کسی که به تصور کارن باعث شده بود پدرش در سنی او را ترک کند که واقعا به او احتیاج داشت.

حتی این خیال که شاید او آرزوی مرگ پدر را داشته است می توانست به تصور او از خودش به عنوان دختر دلسوزی که اگر ده سال قبل پرستار شده بود می توانست پدرش را نجات دهد آسیب برساند.

پس نشانه های بیماری به عنوان آخرین دفاعهایی که آخرین چاره کارن بودند به این دلیل وجود داشتند که او باید از خودانگاره اش محافظت می کرد.خود را از نشان دادن یا تجربه کردن تکانه های خطرناک برحذر می داشت و در برابر اضطراب و گناهی که در اثر این تکانه ها ممکن بود برانگیخته شوند از خود محافظت می کرد.

 

تشکر و پوزش

ضمن تشکر از دوستانی که واسه پست حذف شده نظر داده بودند و منو با جنبه های دیگه ی موضوع آشنا ساختند و موجبات تحقیق بیشترم رو در مورد قضیه فراهم کردند.

از اونجا که به این نتیجه رسیدم که بسیار عاطفی و احساسی در اون زمینه صحبت کرده بودم و قضاوتی ناکارشناسانه داشتم صلاح رو بر این دیدم که پست رو حذف کنم.

از دوستانی که نظراتشون حذف شد عذرخواهی می کنم.